Tehokasta energiajärjestelmien hallintaa ja kehittämistä
Kaukolämpöasiakkaiden data-analytiikka pohjautuu kaukolämpömittareista tuntiluennan myötä saatavan datan älykkääseen ja automaattiseen analysointiin.
Ensensen ratkaisu tuo kaiken mittaridatan yhdelle alustalle, mahdollistaen tietojen helppokäyttöisen tarkastelun ja analyysien hyödyntämisen jokapäiväisessä kaukolämpötoiminnassa.
Suorituskyky-, poikkeama-, tulolämpötila- ja kysyntäjoustoanalytiikkaa hyödyntämällä kaukolämmön mittaridataa voidaan käyttää kokonaisvaltaisesti kaukolämpötoiminnan parantamiseen.
Kaukolämmön mittaridataa hyödyntävä analytiikkapalvelu käynnistetään nykytoiminnan analyysilla, joka sisältää kaukolämpöasiakkaiden läpikäynnin historiadataan pohjautuen.
Analyysissa tuodaan esille havainnot kaukolämpöasiakastoiminnan nykytilasta sekä tunnistetut lämmöntoimituksen kannalta kriittiset kaukolämpöasiakkaat korjaavia toimenpiteitä varten.
Datan käsittelyä ja varastointia varten luodaan tietoturvalliset dataintegraatiot ja -yhteydet asiakkaan kättämistä järjestelmistä. Näin sekä jatkossa kertyvää että historiallista dataa voidaan hyödyntää kaukolämpötoiminnan optimoimiseksi tietoturvallisesti ja luotettavasti.
Palvelussa toteutetaan automatisoitu sovelluskokonaisuus, joka koostuu kohdekohtaisesta analytiikkadatasta.
Asiakaskohtaisen käytöksen mallintamisessa hyödynnetään kehittyneitä koneoppimisratkaisuja, joilla toiminnan kehityspotentiaali ja epäkohdat saadaan selkeästi havaittua. Tyypillisesti kysyntäjoustokohteissa analytiikkaa pystytään syventämään myös asiakkaan kiinteistöpuolen mittauksia hyödyntäen.
Datapohjainen jatkuvaluonteinen analytiikka tuottaa myös lisätietoa asiakaskunnasta ja tuo läpinäkyvyyttä ja seurattavuutta asiakastoimintaan.
Palvelussa toteutetaan visuaalinen ja informatiivinen raportointikokonaisuus kaukolämmön mittaridataa hyödyntämällä.
Esimerkiksi MS Power Bi alustalle toteutettavat raportit nostavat esille taustalle rakennetun analytiikan avulla vikaantuneet tai tehottomasti toimivat asiakaslaitteet ja niiden vaikutukset järjestelmätasolla.
Toimintaa kehitetään aktiivisesti yhteistyössä asiakkaan ja Ensensen välillä. Ylläpidon aikana Ensense tuo esille tunnistamiaan kehityskohteita ja tekee toimenpide-ehdotuksia toiminnan parantamiseksi.
Ensense toimii asiakkaan aktiivisena kehityskumppanina datan hyödyntämisessä.
Kumppanuusmalli varmistaa jatkuvan dataan pohjautuvan tiedon jalostamisen ja sekä uusien arvoa tuovien ratkaisuaihioiden kehittämisen asiakkaan tuotannon ja asiakaspalvelukehityksen tukena.
Jaamme 2 kertaa vuodessa arvokasta tietoa uusimmista energia-alan innovaatioista ja datan jalostamisen mahdollisuuksista.